Als je een in Duitsland gekochte auto weer verkoopt

Als je de tips van Autokopenduitsland.nl hebt gelezen, dan weet je dat een auto importeren eigenlijk heel eenvoudig is. Natuurlijk ben je helemaal blij met jouw nieuwe auto. Maar er komt een dag waarom je jouw aanwinst weer verkoopt. Is het dan een nadeel dat het een importauto is? Wij zochten het voor je uit. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: importauto’s hadden jarenlang geen goede naam. Vroeger werden op grote schaal schade-auto’s geïmporteerd en auto’s waarvan de teller werd teruggedraaid. Helaas komen dit soort praktijken nog steeds voor. Toch raakt de importauto in Nederland steeds meer ingeburgerd. Dat heeft een simpele reden: het buitenlandse auto-aanbod is veel groter en de prijzen zijn aantrekkelijk. Als je op dit moment naar een willekeurig Nederlands autoportal gaat, zoals Marktplaats, Autoscout24, AutoTrack of Gaspedaal, dan kom je grote aantallen importauto’s tegen. \##Transparant Is het een voordeel of een nadeel als je een importauto verkoopt? Dat hangt helemaal van de auto af. Heb je een gewild model auto of een bijzondere uitvoering? Dan krijg je daar altijd weer een goede (inruil)prijs voor terug. Ook als het een importauto is. Het helpt natuurlijk ook mee als je vooroordelen over importauto’s kunt wegnemen. Dat probeert Autokopenduitsland.nl ook. Zelf kun je dat doen door zoveel mogelijk duidelijkheid en transparantie te geven over de buitenlandse historie van jouw auto. Heb je in Duitsland een aankoopkeuring laten doen waaruit blijkt dat de auto geen (ernstige) schade heeft gehad? Laat het oude rapport gerust aan de koper zien. Heb je foto’s van de auto gemaakt bij het autobedrijf of bij de vorige eigenaar? Ook dat geeft vertrouwen zodra je de auto verkoopt. Buitenlandse historie In Duitsland is het gebruikelijk om een koopcontract op te stellen als je een auto koopt. Niet alleen autobedrijven doen het, ook Duitse particulieren zijn er dol op. Als je de auto doorverkoopt, kan dat een voordeel zijn. Zorg dat je een kopie bewaart van het originele koopcontract met daarop de kilometerstand en andere relevante informatie over de auto. Heb je een afgestempeld onderhoudsboekje, onderhoudsfacturen en apk-bewijzen bij de auto gekregen? Bewaar ze in een map, zodat je bij verkoop aan de koper kan laten zien dat de kilometerstand klopt, en dat de auto in Duitsland stipt is onderhouden. Op die manier neem je eventuele twijfels bij een particuliere koper gemakkelijk weg – en dat geldt ook als je de auto bij een autobedrijf inruilt.

Lees meer >

Een auto importeren uit Duitsland

Wie wil dat niet? Een mooie auto met veel opties voor een scherpe prijs. Bijvoorbeeld een dikke Audi, BMW, Mercedes-Benz of Volkswagen. In Duitsland is het aanbod nieuwe en gebruikte auto’s veel groter groter dan in Nederland. Zoekt u een complete auto voor de beste prijs? Autokopenduitsland.nl legt uit hoe je dat aanpakt. Auto’s importeren uit Duitsland. Nederlandse autobedrijven doen het op grote schaal. Dat doen ze niet voor niets. In Duitsland is het occasionaanbod groter en de prijzen zijn er lager. Een autobedrijf kan veel geld verdienen aan import. Wanneer je als particulier zelf een auto importeert, ben je een stuk goedkoper uit. Het prijsvoordeel van een Duitse auto kan oplopen tot duizenden en zelfs tienduizenden euro’s. In het algemeen geldt: hoe hoger de nieuwprijs en hoe completer de uitvoering, hoe groter het voordeel als je een auto in Duitsland koopt. Grote keuze en lage prijzen Met de hulp van internet is het heel gemakkelijk om over de grens jouw volgende auto te vinden. Door de lagere aanschafprijzen zijn auto’s in Duitsland meestal completer en rijker uitgerust dan hier. Is jouw droomauto een Audi met S-Line? Een Volkswagen met automaat en leren bekleding? Of een BMW met een M-sportpakket? De keuze is enorm groot en de prijzen zijn laag. Extra interessant voor import zijn jonge gebruikte auto’s en bijna nieuwe auto’s. Op deze Jahreswagen van een halfjaar tot een jaar oud zit meestal nog gewoon Europese fabrieksgarantie, dus garantie die ook in Nederland van kracht is. Zo koop je een auto met de zekerheden en de garantie van een nieuwe auto voor de prijs van een tweedehands auto.

Lees meer >

Gebruikte auto kopen in Duitsland

Er zijn meerdere andere websites in Duitsland U zocht een website zoals Gaspedaal.nl in Nederland voor de Duitse markt? Tot op heden is er nog geen Gaspedaal in Duitsland. In tegenstelling tot Nederland wordt de online markt in Duitsland gedomineerd door twee grote spelers. mobile.de en autoscout.de. Waar wij in Nederland 5 grote websites hebben, waar Gaspedaal dus een samenvatting van maakt hebben wij dit in Duitsland nog niet gezien. Toch is er aanbod genoeg op de Duitse autowebsite, met vaak ook veel auto’s uit andere Europese landen zoals ook Nederland en Polen. Er zijn tientallen Nederlandse autodealers actief, voornamelijk vlakbij de grens die op Mobile.de adverteren. Ook een voordeel van bijvoorbeeld Mobile.de is dat je naast normale personenauto’s ook veel informatie vindt van Trucks en Vans tot aan schadeauto’s. Nu is het wel zo, dat bijvoorbeeld met schadeauto’s vaak veel mis is, wat je niet direct kan zien, zorg er dan voor dat je wel de auto eerst ziet voordat je deze in Duitsland gaat kopen. Auto kopen Duitsland op Marktplaats Een auto kopen in Duitsland via Marktplaats? Tuurlijk kun je via Marktplaats zoeken, echter Duitsland heeft vele eigen auto websites zoals Mobile.de en Autoscout.de. Ook op Ebay.de kun je een auto kopen in Duitsland. De meest bezochte website echter is Mobile.de onderdeel van Ebay, evenals Marktplaats. Hoe krijg ik de auto in Nederland? U heeft hier twee opties: de auto met een auto-ambulance (laten) vervoeren of zelf rijden. In het laatste geval dient u in het bezit te zijn van een tijdelijk kenteken, een zogenaamd Kurzzeitkennzeichen. Dit kenteken is 5 dagen geldig. De verkoper in Duitsland kan u hierbij helpen. U kunt deze ook zelf aanvragen via VDC. Voor de rit in Nederland heeft u een Nederlands tijdelijk kenteken nodig. Deze is één dag geldig en kunt u kosteloos bij de RDW aanvragen. Hoe zit het met de kwaliteit van de auto’s in Duitland? Ook in Duitsland kent men een periodieke keuring zoals de APK in Nederland. De kwaliteit van de auto’s is dus over het algemeen goed. Uiteraard dient u net als in Nederland u ogen goed open te houden. Vraag om de onderhoudsboekjes, laat eventueel een keuring uitvoeren en wees behoedzaam bij wel erg goedkoop geprijsde auto’s. Auto zoeken op Autoscout24 Duitsland Een auto zoeken op Autoscout24.de moeilijk? Nee hoor. De taal is anders. Maar u kunt op dezelfde manier zoeken als op de Nederlandse site. Dus op merk, model, jaartal, brandstof en kilometers. Maar ook op opties en staat van onderhoud. Op Autoscout24.de kunt u bijvoorbeeld aangeven dat u zoekt naar een schadeauto (Unfallwagen). Zoekt u op Jahreswagen, dan krijgt u juist auto’s bijna direct van de fabriek, compleet uitgerust en met weinig kilometers. Meer weten? Wij helpen u graag. Auto importeren uit Duitsland Wie wil dat nou niet? Een luxe auto vol opties. Een lekker dikke Volkswagen, BMW, Audi of Mercedes. Maar dan goedkoper. Wacht niet op aanbiedingen in Nederland! U bent namelijk altijd goedkoper uit als u rechtstreeks importeert uit Duitsland. Wij vertellen u hoe u dat doet en waarmee u rekening moet houden. Schadeauto of WOK-auto? Bij een lichte schade krijgt uw Duitse importauto van de RDW gewoon een kenteken. Is uw schadeauto in slechte staat, dan is de kans groot dat uw auto van de RDW de WOK-status krijgt. U moet dan eerst de WOK-punten herstellen voor het RDW deel 1A van het kentekenbewijs afgeeft. Tot die tijd kunt u met uw WOK-auto niet de openbare weg op. Ook kunt u geen BPM-aangifte doen. Wij vertellen u graag meer over het verschil tussen een schadeauto en een WOK-auto. Hoe bereken ik de BPM? Nederland kent naast de BTW een extra belasting op auto’s, de zogenaamde “Belasting op personenauto’s en motorrijwielen”, afgekort BPM. Deze belasting zult u moeten betalen als u een auto importeert. De hoogte van deze belasting hangt af van de nieuwprijs van de auto die u wilt kopen, en de leeftijd van de auto. Hoe ouder de auto, des te minder BPM u hoeft te betalen. De regels om de BPM te berekenen vindt u op de website van de Douane. De korting die u op dit BPM bedrag krijgt kan op drie manieren worden berekend: op basis van een taxatierapport, een koerslijst of met een afschrijvingstabel. Het uiteindelijke bedrag (de zogenaamde Rest BPM) moet u betalen voordat de auto een Nederlands kenteken krijgt. Goedkope luxe auto uit Duitsland Bespaar honderden, of zelfs duizenden, euro’s op de auto van uw dromen. Haal uw occasion uit Duitsland. In Duitsland zijn de auto’s én de opties veel goedkoper. Voor veel minder geld heeft u dus een veel luxere auto. Hoe dit werkt? Wij leggen het u uit. Hoe controleer ik of de tellerstand niet is teruggedraaid? In Nederland kennen we de Stichting Nationale Autopas. Deze stichting houdt van alle auto’s in Nederland nauwkeurig de tellerstanden bij. Een auto met een teruggedraaide tellerstand valt zo meteen door de boot. In het buitenland is dit echter niet zo goed geregeld. Controleer dus goed te tellerstand van de auto die u op het oog heeft. Controleer de onderhoudsboekjes en vraag om rekeningen waaruit de kilometerstandhistorie valt te herleiden. Duitse Import auto’s overzicht Op zoek naar een gebruikte Duitse auto? Lastig als u niet weet waar u moet beginnen. Op gaspedaal.nl vindt u het meest complete overzicht. Veilingsites, autosites, occasionsites; gaspedaal.nl is het ideale startpunt voor uw zoektocht naar de perfecte Duitse occasion. Wij vertellen u graag meer. U zoekt occasions in Duitsland Wanneer u op zoekt bent naar occasions in Duitsland, dan kunt u dat het beste doen via Mobile.de. Verreweg de grootste occasions website van Duitsland met een zeer groot aanbod. Waar kan ik naar gebruikte auto’s zoeken? Op de websites Mobile.de en AutoScout24 staan gezamenlijk bijna 3 miljoen auto’s. U vindt er altijd de auto van uw dromen! Vanwege de Nederlandse wetgeving zijn vooral jong gebruikte auto’s (auto’s van circa 3 jaar oud) interessant. Zo dra u een auto heeft gevonden, neem dan contact op met de aanbieder om een (vrijblijvende) bezichting en proefrit af te spreken.

Lees meer >

Het keuren van een in Duitsland gekochte auto

Voordat je een Nederlands kenteken op jouw importauto krijgt, moet je eerst langs de RDW. Tijdens het RDW-bezoek wordt de importauto op een aantal punten gecontroleerd. Welke punten dat precies zijn, zet Autokopenduitsland.nl overzichtelijk voor jou op een rij. Je hebt een auto gekocht in Duitsland. Je kan niet wachten om de eerste kilometers af te leggen. Helaas moet je nog even geduld hebben, want zonder een bezoek aan de RDW krijg je geen Nederlands kenteken. De Rijksdienst voor het Wegverkeer controleert alle importvoertuigen voordat ze een Nederlands kenteken krijgen. Naar de keuring De RDW heeft verschillende vestigingen verspreid over het land. Omdat het erg druk kan zijn, is het wenselijk (of zelfs verplicht) om vooraf een afspraak te maken. Omdat jouw importauto geen kenteken heeft, mag je niet zonder meer over de weg naar de afspraak rijden. Je kan wel gratis online een ééndagskenteken aanvragen. Dit kenteken is alleen geldig op de dag van jouw RDW-bezoek. De kentekenplaten kan je laten persen of zelf maken van wit karton. Vergeet niet om een verzekering af te sluiten. Je kan een speciale ééndagsverzekering afsluiten of de auto alvast bij jouw eigen verzekeringsmaatschappij laten verzekeren. Kies je voor zelf heen en weer rijden? Dan moet de auto wel aan de apk-eisen voldoen. Je kan de auto ook vervoeren op een auto-ambulance of oprijwagen. Dan heb je geen eendagskenteken nodig. Tijdens de keuring Zorg dat je op tijd bij de afspraak aanwezig bent. Zorg ook dat je alle vereiste documenten van de auto meeneemt. Welke dat zijn, lees je op de website van de RDW. De RDW neemt de originele kentekenpapieren in. Het is handig als je het originele CVO van de auto hebt. In het CVO (conformiteitsverklaring) staan de exacte specificaties van de auto, zoals de uitvoering, de motorisering en de co 2 - uitstoot. Bij een moderne auto stelt de keuring niet heel veel voor. De keurmeester doet een digitale en een fysieke identiteitscontrole, kijkt of de auto als gestolen geregistreerd staat en controleert de chassisnummers en de globale technische staat van de auto. Even wachten Komen er tijdens de RDW-controle geen bijzonderheden aan het licht? Dan mag je de auto weer mee naar huis nemen. Vergeet niet om bpm-aangifte te doen en om de bpm te betalen. Pas nadat de bpm is betaald, en de Belastingdienst fiscaal akkoord heeft gegeven, stuurt de RDW de nieuwe kentekencard op. Zodra je de kentekencard hebt, kan je een set nieuwe kentekenplaten laten maken en eindelijk die langverwachte eerste Nederlandse rit met jouw importauto maken.

Lees meer >

Het transporteren van een in Duitsland gekochte auto

Een auto kopen in Duitsland brengt een logistieke uitdaging met zich mee. Er zijn verschillende manieren om jouw nieuwe aanwinst veilig naar huis te (laten) brengen. Hier lees je hoe je dat handig aanpakt. Duitsland is een groot land. Hoe groot merk je pas als je er zelf doorheen rijdt. Het is iets om rekening mee te houden als je zelf een auto importeert. In de eerste plaats omdat je lang onderweg bent om een auto te bezichtigen als deze in een verre uithoek van het land staat. In de tweede plaats omdat je de auto na aankoop naar Nederland moet vervoeren. Dan maakt het nogal een verschil of de auto in Düsseldorf of in Landshut staat. Exportkenteken Wil je de auto bekijken, kopen en meteen meenemen? Dat scheelt een keer heen en weer rijden, maar het vereist wel wat regelwerk vooraf. Zelf een Duitse auto naar Nederland brengen kan op verschillende manieren. Heeft de auto een geldige Duitse apk (HU/AU) dan is het mogelijk om de auto met een Duits exportkenteken over de weg naar huis te rijden. Een Duits exportkenteken (Ausfuhrkennzeichen) is altijd gekoppeld aan een verplichte WA-verzekering. Let op: in Nederland mag je als Nederlander niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Doe je dat wel, dan loop je de kans op een boete. Wel is het mogelijk om één keer per jaar een ontheffing van deze regel aan te vragen bij de Belastingdienst. Het is nooit toegestaan om een Nederlands ééndagskenteken of exportkenteken te gebruiken voor een importauto. Oprijwagen of auto-ambulance Een andere manier om een importauto veilig thuis te brengen, is met behulp van een auto-ambulance of een oprijwagen. Een auto-ambulance of oprijwagen kan je op verschillende plekken huren. Houd bij een auto-ambulance rekening met het maximale trekgewicht van de auto, de maximale belading van de aanhanger met de importauto erop, en het totale treingewicht. Met een overbeladen combinatie loop je niet alleen risico op een boete, het is ook nog eens gevaarlijk. Ook bij een oprijwagen is het van belang dat het totale gewicht, inclusief importauto achterop, niet over de grenzen gaat van wat jouw rijbewijs toelaat. Professioneel transport De gemakkelijkste en veiligste manier om een importauto naar Nederland te vervoeren, is met de hulp van een professioneel transportbedrijf. Er zijn verschillende grote en kleine transporteurs die regelmatig door heel Europa auto’s ophalen en wegbrengen. De tarieven zijn soms verrassend laag. Vraag de transporteur vooraf naar de voorwaarden, de verwachte levertijd en de dekking van de transportverzekering. Zo voorkom je dat je zelf opdraait voor schade die tijdens het transport van jouw importauto ontstaat. Meer weten over het kopen van een auto in Duitsland? Kijk dan op Autokopenduitsland.nl.

Lees meer >

Is Duitse garantie overdraagbaar naar Nederland?

Een nieuwe of gebruikte auto koop je natuurlijk het liefst met de zekerheid van garantie. In Nederland krijg je fabrieksgarantie op een nieuwe auto. Op een gebruikte auto kan je BOVAG-garantie, merkgarantie of garantie van het autobedrijf krijgen. Maar hoe zit dat als je een auto in Duitsland koopt? Net als in Nederland is het consumentenrecht in Duitsland behoorlijk goed geregeld. Dat geldt ook voor auto’s. Koop je in Duitsland een nieuwe auto dan heb je als consument recht op minimaal twee jaar fabrieksgarantie. Deze garantie is meestal in heel Europa geldig. Bij aankoop van een jonge gebruikte auto is deze garantie overdraagbaar op de nieuwe eigenaar. Ook wanneer hij of zij uit een ander Europees land komt. Bij een gebruikte auto die buiten de fabrieksgarantie valt, ligt dat anders. Europese merkgarantie Koop je een auto bij een officiële merkdealer, let dan goed op of de auto wordt verkocht onder de vlag van een merkoccasionlabel. De meeste autofabrikanten hebben een eigen occasionlabel. Voorbeelden zijn Gebrauchtwagen :plus (Audi), Premium Selection (BMW), Junge Sterne (Mercedes-Benz), Volvo Selekt (Volvo), enzovoorts. Veel van deze occasionlabels kennen een Europese garantiedekking. Net als fabrieksgarantie is deze garantie overdraagbaar als de nieuwe eigenaar in een ander Europees land woont, zoals Nederland. Heb je een interessante occasion gevonden bij een Duitse merkdealer, vraag dan vooraf hoe het precies zit met de garantie en wat de spelregels zijn. Heeft de garantie Europese dekking? Laat dit duidelijk vastleggen in het koopcontract. Wettelijke garantie Koop je een auto buiten het merkgebonden kanaal dan veranderen de spelregels. In Duitsland zijn de betere onafhankelijke autobedrijven aangesloten bij het Bundesverband freier Kfz-Händler (BVfK). Op Duitse autoportals en occasionsites zijn deze bedrijven herkenbaar aan het BVfK-logo. Daarnaast zijn ‘vrije’ autohandelaren actief die niet zijn aangesloten bij een brancheorganisatie. Bij aankoop van een gebruikte auto heb je als consument in Duitsland altijd recht op één jaar wettelijke garantie op mankementen die op het moment van aankoop aanwezig zijn maar die later optreden (wettelijke garantie op basis van conformiteit). Garantieverzekering Net als in Nederland bieden veel autobedrijven tegen meerprijs garantieverzekeringen aan. Bijbetalen voor een garantieverzekering heeft alleen zin als de garantie ook in Nederland geldig is. Let ook goed op de kleine lettertjes. Veel garantieverzekeringen sluiten dure defecten zoals olieverbruik en motorvervuiling uit en geven in de praktijk slechts beperkte zekerheid. Samengevat krijg je de meeste zekerheid als je een nieuwe, bijna nieuwe of jong gebruikte auto met Europese merkgarantie bij een officiële merkdealer koopt. Bij een handelaar betaal je een lagere aanschafprijs, maar loop je een groter risico dat je zelf voor de kosten van mankementen opdraait.

Lees meer >

Kan het slim zijn om de bpm-afgifte uit te stellen?

Als je zelf een auto uit Duitsland importeert, moet je in Nederland meestal rest-bpm betalen. Pas daarna krijg je een Nederlands kenteken. In sommige situaties is het aantrekkelijk om de bpm-aangifte een maand uit te stellen. Autokopenduitsland.nl legt uit hoe dat zit. De belasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) is de Nederlandse aankoopbelasting voor auto’s en motorfietsen. Bij nieuwe auto’s is de hoogte van de bpm afhankelijk van de co 2 -uitstoot. Sommige nieuwe auto’s zijn geheel of gedeeltelijk vrijgesteld van bpm, zoals elektrische auto’s en sommige hybrides. Deze auto’s kan je door de bpm-regels goedkoop importeren. Voor de meeste importauto’s met een traditionele verbrandingsmotor geldt dat je gewoon bpm moet betalen. De hoogte is afhankelijk van een aantal factoren. Bij jonge importauto’s is de hoogte van de co 2 -uitstoot bepalend. Bij oudere importauto’s is de bpm afhankelijk van de oorspronkelijke netto catalogusprijs. Afschrijvingstabel Gelukkig hoef je voor een gebruikte auto niet hetzelfde bpm-bedrag te betalen als voor een nieuwe auto. Hoe ouder de importauto, hoe minder bpm je betaalt. Er zijn verschillende rekenmethoden om de hoeveelheid rest-bpm voor een importauto te berekenen. Een van deze manieren is de bpm-afschrijvingstabel van de Belastingdienst zelf. In deze zogenoemde forfaitaire afschrijvingstabel staat met hoeveel procent de bpm per maand afschrijft. Grofweg betekent dit, dat elke maand dat een auto ouder is op het moment van de bpm-aangifte, je een lager bedrag aan rest-bpm betaalt. Even wachten Koop je een bijna nieuwe auto in Duitsland? Dan kan het interessant zijn om niet meteen bpm-aangifte te doen. Het moment waarop je aangifte doet, is namelijk bepalend voor de afschrijving volgens de forfaitaire tabel. Zeker als je een auto met een (relatief) hoge uitstoot invoert, kan even wachten je veel geld besparen. Vind je een zo laag mogelijk bpm-bedrag belangrijker dan een zo jong mogelijk bouwjaar? Zoek dan een Duitse occasion met de kleur, opties en kilometerstand van jouw keuze en kies een auto van een ouder bouwjaar of een oudere bouwmaand. Door de hogere forfaitaire afschrijving bespaar je zonder moeite extra geld op de rest-bpm. Andere rekenmethodes Bpm-aangifte doen op basis van de bpm-tabellen van de Belastingdienst is veilig en gemakkelijk. Als je de regels volgt, keurt de Belastingdienst een aangifte op tabelbasis eigenlijk altijd goed. Dit is echter niet altijd de goedkoopste manier om rest-bpm te betalen. Zeker als jouw importauto kleinere of grotere schade heeft, of een zeer hoge nieuwprijs, dan zijn er manieren om de bpm-afdracht te verlagen. Bijvoorbeeld met een bpm-aangifte op basis van de koerslijstwaarde of een taxatierapport.

Lees meer >

Nieuwe auto kopen in Duitsland

Hoe krijg ik een Nederlands kenteken? U gaat met uw auto naar een keuringsstation van de RDW. Op werkdagen kunt u van 08:00 tot 12:00 terecht zonder afspraak. Uw auto wordt hier op uw naam gezet en ondergaat een keuring. Zodra uw auto is goedgekeurd gaat u naar de douane om aangifte te doen. Hierna ontvangt u binnen enkele dagen het kentekenbewijs van de RDW. Met dit kentekenbewijs kunt u bij een erkende kentekenplaat fabrikant de kentekenplaten laten maken. Met welke kosten moet ik rekening houden? Naast de aanschafprijs van de auto dient u (Rest) BPM, kentekenleges, keuringskosten en registratiekosten te betalen. Vergeet verder eventuele kosten voor het transport van Duitsland naar Nederland niet. Hoe doe ik aangifte van de BPM? Aangifte doet u bij de Douane. Neem contact op met de Douane via de BelastingTelefoon voor meer informatie. Het telefoonnummer is 0800 – 0143 (bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 20:00 en op vrijdag van 08:00 tot 17:00). Documenten en de auto importeren vanuit Duitsland U heeft het buitenlandse kentekenbewijs en een conformiteitsverklaring nodig. Als het een nieuwe auto betreft, en er nog geen kentekenbewijs is, dan zult u een bewijs moeten overleggen waaruit blijkt dat de auto nog niet eerder is geregistreerd. Aan de conformiteitsverklaring kan de RDW zien dat uw auto voldoet aan de europese toelatingseisen. Veilig een auto kopen via Ebay Op eBay.de (Duitsland) vindt u een enorm aanbod aan jonge Duitse auto’s en oldtimers. Het is een veilingsite; heeft u het hoogste bod, dan bent u verplicht te kopen. Zoek daarom vooral naar advertenties waarin staat dat u voor aankoop de auto mag komen bekijken. En plan zoveel mogelijk bezichtigingen op 1 dag. Ook is het verstandig om de recensies over de (meestal particuliere) aanbieders te lezen. Meer tips? Lees dan verder. Zuinige stadsauto kopen in Duitsland Geen behoefte aan een grote, snelle Duitse bak? Liever een kleine, zuinige stadsauto met een lage CO2-uitstoot? Ook dan is het voordelig om een nieuwe of jonge gebruikte auto uit Duitsland te halen. Niet alleen omdat het u honderden tot duizenden euro’s scheelt. De auto’s zijn in Duitsland veel rijker uitgerust en hebben minder kilometers gereden. U krijgt dus veel meer waar voor uw geld. Wij vertellen u graag hoe dit werkt.

Lees meer >

Online een auto zoeken in Duitsland

Een gebruikte of nieuwe auto zoeken doe je natuurlijk online. Ook in Duitsland kan je bij verschillende websites terecht. Bekende occasionzoekmachines zijn bijvoorbeeld Ebay.de, Mobile.de, Autoscout24.de en PKW.de. Voor nieuwe en jonge auto’s kan je zoeken op Duitse websites van autofabrikanten zelf. Doe je liever zaken met een particulier? Kijk dan eens op een rubrieksadvertentiesite zoals Ebay-kleinanzeigen.de. Op internet een nieuwe of tweedehands auto zoeken in Duitsland is helemaal niet moeilijk. Het is zelfs heel gemakkelijk. Er zijn verschillende zoekmachines waarmee je in een paar simpele stappen de auto van jouw keuze vindt. De grootste zoekmachines voor auto’s zijn zeer uitgebreid. Op Autoscout24.de en Mobile.de kan je zoeken op kleur, bouwjaar en kilometerstand, maar ook op specifieke opties zoals leren bekleding, een panoramadak, een parkeercamera, een uitklapbare trekhaak en adaptive cruise control. Ben je op zoek naar een auto met een bepaalde kleur bekleding, zoals beige leer of zwart alcantara? Zelfs dat kan je allemaal invullen in jouw zoekopdracht. Bijna nieuwe Jahreswagen Op de bekendste en grootste autoportals in Duitsland is het ook mogelijk om te zoeken naar auto’s met schade (Unfallwagen) of bijna nieuwe auto’s (Jahreswagen). Over het algemeen zijn auto’s tot vijf jaar oud het meest interessant om zelf te importeren. Dan koop je een jonge en frisse auto met maximaal prijsvoordeel ten opzichte van een Nederlandse auto. Ook Jahreswagen zijn voor Nederlandse particulieren zeer interessant. Jahreswagen zijn amper van nieuw te onderscheiden, komen direct van de fabriek of van de merkdealer, zijn rijk uitgerust en hebben een lage kilometerstand. Door het grote aanbod worden Jahreswagen tegen extra lage prijzen verkocht. Zo behaal je maximaal voordeel als je zelf een auto uit Duitsland haalt.

Lees meer >

Tips & tricks: zo vind je jouw droomauto uit Duitsland

Een auto kopen in Duitsland lijkt sterk op een auto kopen in Nederland. Verschillen zijn er ook. Autokopenduitsland.nl weet precies waar je op moet letten als je een auto zoekt. Met deze tips en tricks vind je in een paar eenvoudige stappen jouw droomauto in Duitsland. Je hebt online rondgekeken en je kan in Nederland niet de auto vinden die je zoekt. Of je kan de auto die je zoekt niet vinden voor de prijs die je wilt betalen. In Duitsland is het auto-aanbod vele malen groter dan hier en de prijzen zijn gunstig. Met de juiste manier van zoeken vind je snel de auto die je zoekt. Bekende autoportals zoals Mobile.de en Autoscout24.de hebben een uitgebreide zoekmachine. Zoek je een driedeurs BMW 116i uit 2016 met rood metallic lak, beige leer en een open dak? Als je op ‘Detailsuche’ of ‘Weitere suchoptionen’ klikt, kan je bijna alle denkbare opties aanklikken. Zo vind je snel de auto met de extra’s die je zoekt. Zoek je een vijfdeurs Volkswagen Golf Jahreswagen met sportstoelen, led-verlichting en cruise control? Met de uitgebreide zoekvelden kom je met een paar klikken uit bij auto’s die aan jouw wensen voldoen. Koop je het liefst bij een officiële merkdealer, een onafhankelijk autobedrijf, een handelaar of een particulier? Ook dat kan je zelf aangeven. Heb je moeite met de Duitse taal? Lees dan eens deze blog van Autokopenduitsland.nl over Duitse advertentietaal.

Lees meer >

Wat vertelt een Duitse advertentie over een auto?

Z.g.a.n., vr.pr., 1e eig., boekj. aanw., a/c, panodak. Nederlandse auto-advertenties staan soms boordevol met op het eerste gezicht onbegrijpelijke begrippen en afkortingen. In Duitsland is dat niet anders. Hoe lees je Duitse auto-advertentie en op welke kleine lettertjes moet je letten? Elk land heeft zo zijn eigen ongeschreven wetten en regels als het om advertentietaal gaat. In Nederland kan je van de meeste advertentieteksten wel chocola maken. In Duitsland kan dat wat lastiger zijn. Zeker als je voor de eerste keer op zoek gaat naar een nieuwe of gebruikte auto. Autokopenduitsland.nl zegt de belangrijkste Duitse advertentiebegrippen en afkortingen overzichtelijk voor je op een rij. <table> <tbody> <tr> <td>Fahrzeugzustand</td> <td>staat van de auto (nieuw, gebruikt, schadevrij, met schade)</td> </tr> <tr> <td>Erstzulassung</td> <td>datum waarop het kenteken is afgegeven (datum eerste toelating)</td> </tr> <tr> <td>Umweltplakette</td> <td>milieuzonevignet (rood t/m groen)</td> </tr> <tr> <td>Schadstoffklasse</td> <td>emissieklasse (Euro 0 t/m Euro 6d)</td> </tr> <tr> <td>TÜV, HU/AU (Hauptuntersuchung/Abgasuntersuchung)</td> <td>geldigheidsdatum Duitse apk</td> </tr> <tr> <td>1.Hand</td> <td>van eerste eigenaar</td> </tr> <tr> <td>AHK (Anhängerkupplung)</td> <td>trekhaak</td> </tr> <tr> <td>Allrad</td> <td>vierwielaandrijving</td> </tr> <tr> <td>ATM (Austauschmotor)</td> <td>ruilmotor</td> </tr> <tr> <td>E-sitze</td> <td>elektrische stoelverstelling</td> </tr> <tr> <td>Hagelschaden</td> <td>hagelschade</td> </tr> <tr> <td>H-kennzeichen</td> <td>klassiekerkenteken voor klassieke auto’s in goede originele staat</td> </tr> <tr> <td>Inspektion neu</td> <td>inclusief onderhoudsbeurt bij aflevering of recent onderhoudsbeurt uitgevoerd</td> </tr> <tr> <td>8-fach (8-fach bereift)</td> <td>inclusief extra set (winter)banden</td> </tr> <tr> <td>FP/Festpreis</td> <td>vaste prijs</td> </tr> <tr> <td>Klima</td> <td>airconditioning</td> </tr> <tr> <td>Kratzen/Beulen/Dellen</td> <td>krassen, putten, deuken</td> </tr> <tr> <td>NP (Neupreis)</td> <td>nieuwprijs</td> </tr> <tr> <td>Pano/Panodach</td> <td>panoramadak</td> </tr> <tr> <td>PDC</td> <td>parkeersensoren</td> </tr> <tr> <td>Scheckheftgepflegt</td> <td>met ingevuld onderhoudsboekje</td> </tr> <tr> <td>Sitzh./Sitzhzg. (Sitzheizung)</td> <td>stoelverwarming</td> </tr> <tr> <td>Standh. (Standheizung)</td> <td>standkachel</td> </tr> <tr> <td>Nur für Teile/Bästler/Händler/Export</td> <td>verkoop voor onderdelen/verkoop aan hobbyisten/verkoop aan handelaren/verkoop voor export</td> </tr> <tr> <td>VH/VHB (Verhandlungsbasis)</td> <td>prijs is onderhandelbaar</td> </tr> <tr> <td>Voll/Vollausstattung</td> <td>veel opties</td> </tr> <tr> <td>Keine Wartungsstau</td> <td>geen achterstalling onderhoud</td> </tr> <tr> <td>Zahnr. ersetzt (Zahnriemen ersetzt)</td> <td>distributieriem vervangen</td> </tr> </tbody> </table>

Lees meer >

Worden Duitse auto’s beter onderhouden?

'Alle Duitsers zijn zuinig op hun auto.' 'In Duitsland is een auto nog echt een heilige koe.' Dat is het beeld dat wij hebben van onze Oosterburen en hun voertuigen. Worden Duitse auto’s echt beter onderhouden dan Nederlandse auto’s? Of is dat onterecht? Autokopenduitsland.nl zocht het voor je uit. We zeggen het vaker hier op Autokopenduitsland.nl. Duitsland is een echt autoland. Over het algemeen mag je stellen dat de gemiddelde Duitsers meer gevoel heeft bij zijn vierwieler dan de gemiddelde Nederlander. Er zijn diverse redenen waarom Duitsers over het algemeen zeer serieus omgaan met het onderhoud van hun auto. Net als in Nederland heeft ons buurland een verplichte autokeuring. Voor de strenge Hauptuntersuchung (HU) worden alle belangrijke veiligheidsonderdelen kritisch beoordeeld op een goede werking en op eventuele slijtage. Met de aanvullende Abgasuntersuchung (AU) ondergaat de auto een test om te controleren of de uitstoot van schadelijke stoffen binnen de eisen valt. Het grote verschil met ons land is de onafhankelijkheid van de periodieke keuring. De HU/AU wordt uitgevoerd door een onpartijdige keuringsinstantie en niet door een autobedrijf. De kans is kleiner dat een keurmeester iets over het hoofd ziet of bepaalde gebreken 'door de vingers ziet'. Niet bezuinigen Er zijn meer redenen waarom Duitsers niet zo snel bezuinigen op auto-onderhoud. De rijomstandigheden in Duitsland zijn een stuk veeleisender dan hier. De gemiddelde snelheid op de Autobahn ligt hoger, de wegen zijn vaak slechter en als je in de bergen woont, wil je er graag op kunnen vertrouwen dat alle belangrijke veiligheidsonderdelen van jouw auto, zoals de remmen en de banden, in topconditie verkeren. Daarbij kan de eigenaar van een auto in Duitsland een boete krijgen wanneer blijkt dat een ongeval is veroorzaakt door een technisch mankement aan het voertuig. Strenge eisen Een ander belangrijk verschil met Nederland: in Duitsland is het niet toegestaan om originele onderdelen zo maar om te wisselen voor andere onderdelen. Voor elke auto is vastgelegd welke banden- en wielmaten de eigenaar mag monteren. Wanneer een autobezitter een andere wielmaat monteert, of tuningonderdelen zoals een sportuitlaat, grotere remmen of spoilers, dan mag dat alleen als deze zijn voorzien van een keurmerk. Bovendien moet elke technische aanpassing worden vermeld op het kentekenbewijs. Kortom: er is aanzienlijk minder kans dat een Duitse auto is gemodificeerd met kwalitatief slechte of zelfs gevaarlijke onderdelen. Punctueel Worden Duitse auto’s beter onderhouden dan Nederlandse auto’s? Over het algemeen is het antwoord op deze vraag ‘ja’. Wat natuurlijk meehelpt, is dat de meeste Duitsers zeer precies en punctueel zijn. Een onderhoudsbeurt overslaan of uitstellen gebeurt niet zo snel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Op Duitse occasionwebsites en autoportals kom je ook auto’s tegen – vooral van oudere bouwjaren – die een weinig florissante indruk maken. Aan de andere kant staan er ook auto’s van tien of twintig jaar te koop die in nieuwstaat verkeren. Koop daarom altijd een auto met een afgestempeld onderhoudsboekje en zoveel mogelijk oude garagerekeningen. Dan heb je de meeste zekerheid dat je een goede koop doet.

Lees meer >

Zijn duitse merken goedkoper in duitsland?

Duitsland is een echt autoland. Jaarlijks worden er tussen de 3 en 3,5 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Vooral Duitse merken zijn er populair. Maar zijn ze ook goedkoper dan andere automerken? Autokopenduitsland.nl heeft het antwoord! Duitsers kopen graag Duitse auto’s. Op de bekende online autoportals in Duitsland heb je een enorme keuze uit merken als Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen. De vraag die veel Nederlandse autokopers zichzelf stellen is dan ook: zijn Duitse automerken in Duitsland goedkoper dan andere automerken? Het antwoord op die vraag is ‘ja’. Door de lagere aanschafbelastingen zijn nieuwe auto’s in Duitsland over het algemeen goedkoper dan in Nederland. Bovendien zijn Duitse auto’s over het algemeen luxer en completer uitgevoerd dan hier. Daardoor koop je een auto met meer opties voor minder geld. Wie wil dat nou niet? Duizenden euro’s voordeel Het maakt niet uit of je een nieuwe, een bijna nieuwe of een gebruikte auto uit Duitsland haalt. Geld besparen kan altijd. Op duurdere uitvoeringen van de bekende Duitse merken kan het financiële voordeel oplopen tot duizenden en zelfs tienduizenden euro’s. En hoe zit dat met andere automerken? Ook als je een auto van een niet-Duits merk koopt, valt er prijsvoordeel te halen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe of gebruikte auto’s van merken zoals Citroën, Ford, Hyundai, Peugeot, Renault, Skoda, Opel en Toyota. Ook bij deze merken is het aanbod in Duitsland groter dan in Nederland en zijn de prijzen een stuk aantrekkelijker. Wil je weten je jouw volgende auto voordelig uit Duitsland haalt? Autokopenduitsland.nl helpt je op weg!

Lees meer >

Hoe optimaliseer ik mijn bpm-aangifte: aangifte met koerslijst

Een vast onderdeel van de Nederlandse importprocedure is de bpm-aangifte. Er zijn drie manieren om bpm-aangifte te doen. Autokopenduitsland.nl bespreekt hier de bpm-aangifte op basis van de koerslijstwaarde van de auto. Wanneer je een auto importeert, moet je bpm-aangifte doen. Hoeveel bpm je moet betalen, is afhankelijk van verschillende factoren. De Belastingdienst accepteert drie rekenmethodes voor de bpm. Eén van de drie methodes is bpm-aangifte op basis van de koerslijstwaarde van de auto. Vooral als je een jonge, dure of dik aangeklede auto uit Duitsland haalt, is dit een interessante optie. Want hoe jonger een auto, en hoe hoger de nieuwprijs, hoe sneller de waarde daalt. Een doorsnee auto verliest in drie tot vier jaar de helft van de nieuwwaarde. Sommige auto’s, zoals grote zakensedans en sportauto’s, verliezen in één of twee jaar de helft van hun nieuwprijs. Koerslijstwaarde In Nederland wordt de handelswaarde van alle courante auto’s vastgelegd in koerslijsten. Deze koerslijsten worden gebruikt door autobedrijven, autohandelaren, leasemaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen. Het is toegestaan om deze koerslijsten te gebruiken voor de bpm-aangifte. In dat geval mag je de hoogte van de bpm vaststellen op basis van de koerslijstwaarde van. Hoe sneller de auto in waarde daalt, hoe groter het financiële voordeel ten opzichte van een aangifte op basis van de bpm-afschrijvingstabel. Deskundige Een koerslijstaangifte heeft voordelen en nadelen. Jezelf vooraf rijk rekenen is niet verstandig, want een verkeerde bpm-berekening levert pijnlijke verrassingen op. Wil je zeker weten hoeveel bpm je voor een specifieke auto moet betalen, raadpleeg dan eerst een bpm-deskundige. Er zijn verschillende bedrijven en specialisten in Nederland die je kunnen adviseren over de bpm- berekening. Doe dat altijd voordat je de auto koopt. Doe je het verkeerd, dan loop je namelijk de kans dat je duizenden euro’s weggooit of teveel betaalt. Pak je het slim aan dan kan je veel geld besparen. En dat is waar Autokopenduitsland.nl je natuurlijk graag bij helpt!

Lees meer >

Hoe optimaliseer ik mijn bpm-aangifte: aangifte met taxatierapport

Importeer je een auto dan ontkom je niet aan de bpm-aangifte. In dit artikel behandelt Autokopenduitsland.nl de voordelen en de nadelen van een bpm-aangifte met een taxatierapport. In andere artikelen op Autokopenduitsland.nl kan je alles lezen over bpm-aangifte op basis van de bpm-afschrijvingstabel en bpm-aangifte op basis van de koerslijstwaarde van de auto. Een andere mogelijkheid is aangifte doen met een taxatierapport. Een bpm-aangifte op basis van een taxatierapport is vooral interessant als een auto bovengemiddeld veel gebruikssporen, een bovengemiddeld hoge kilometerstand of (ernstige) schade heeft. Een taxateur legt de beschadigingen vast in een taxatierapport. De herstelkosten van de vastgestelde schades verlagen de waarde van de auto. Daarmee gaat ook het te betalen rest-bpm-bedrag omlaag. Kunstmatig Een auto importeren en bpm-aangifte doen op basis van een taxatierapport is niet zonder risico. Wanneer de taxateur schades erger laat lijken dan ze zijn, of als je niet-bestaande schades opvoert om het bpm-bedrag kunstmatig te verlagen, dan kan dat problemen opleveren. De Belastingdienst voert namelijk steekproeven uit om te controleren of het taxatierapport klopt met de werkelijke staat van de auto. Dergelijke controles kunnen tot vijf jaar na jouw bpm- aangifte worden uitgevoerd. Kies je voor een taxatierapport, zorg dan altijd dat je alles nauwkeurig vastlegt en dat je bewijsstukken zorgvuldig bewaart. Afschrikken Zoek je maximaal voordeel en ga je in zee met een taxateur die de grenzen opzoekt met een taxatierapport (of daar overheen gaat) dan kan je daar mee wegkomen. Houd er wel rekening mee dat het financiële voordeel ook op kan gaan aan een juridische strijd met de Belastingdienst. Daar hoef je jezelf overigens niet door te laten afschrikken, want de Belastingdienst wordt bij bpm-rechtszaken zeker niet altijd in het gelijk gesteld. Ook hier geldt: een bpm-specialist kan vooraf een betrouwbare inschatting maken of een taxatierapport interessant is voor de importauto van jouw keuze. Lees hier over bpm-aangifte op basis van de bpm-afschrijvingstabel of kijk hier voor informatie over een koerslijstaangifte.

Lees meer >

Dit betekent de co 2 -uitstoot voor jouw bpm

In Nederland worden (op papier) schone en zuinige auto’s beloond met fiscale voordelen. Een lage uitstoot zorgt voor een lager bpm-bedrag. Autokopenduitsland.nl legt uit wat dat betekent als je een auto importeert. De Nederlandse bpm is een extra aanschafbelasting op nieuwe auto’s en importauto’s. Vroeger werd de hoogte van de bpm gebaseerd op de nieuwprijs van een auto. Voor een dure auto met dure opties betaalde je automatisch meer bpm en voor een goedkope auto betaalde je weinig bpm. Voor importauto’s was dat jarenlang precies hetzelfde, maar tegenwoordig ligt dat anders. De hoogte van de bpm wordt nu bepaald door de co 2 -uitstoot van de auto. Deze uitstoot wordt vastgesteld op basis van de oude NEDC- of de nieuwe WLTP-meetmethode. Afwijkend Importeer je een oude(re) auto dan mag je de rest-bpm berekenen op basis van de gunstigste rekenmethode. Importeer je een jonge auto dan is de uitstoot bepalend voor de rest-bpm. Dat lijkt heel overzichtelijk maar dat is het niet. De uitstoot van een auto is namelijk niet in elk land hetzelfde. Vanwege de strenge belastingregels worden sommige nieuwe auto’s af-fabriek zuiniger afgesteld voor de Nederlandse markt. Hetzelfde model en type met dezelfde motor kan in Nederland bijvoorbeeld 89 gram co 2 per kilometer uitstoten, terwijl dat in Duitsland (of een ander Europees land) 94 gram co 2 per kilometer kan zijn. Goed vergelijken Wat betekent dat als je een auto importeert? Het betekent dat je heel goed moet controleren wat de werkelijke co 2 -uitstoot van jouw gedroomde importauto is. Je kan er namelijk niet van uit gaan dat de uitstoot gelijk is aan het model voor de Nederlandse markt. Een paar gram co 2 per kilometer méér lijkt misschien weinig, maar kan bij import honderden euro’s (en meer) aan extra bpm kosten. Sommige nieuwe auto’s zijn – of waren – in Nederland vrijgesteld van bpm. Koop je zo’n auto in het buitenland, dan kan je deze bpm-vrij importeren, maar alleen als de uitstoot identiek is aan de Nederlandse versie. CVO/COC Koop je een jonge auto waarbij de co 2 -emissie bepalend is voor de rest-bpm bij import? Vraag dan aan de verkoper naar het typegoedkeuringsdocument. In dit document, ook wel COC of CVO genoemd, staan de exacte technische gegevens van de auto. Deze gegevens zijn gekoppeld aan het chassisnummer. Op het document staat onder meer de officieel vastgestelde co 2 -uitstoot en aan welke emissienorm de auto voldoet (bv. Euro 4, Euro 5 of Euro 6). Met deze gegevens kan je vooraf een betrouwbare bpm-berekening maken. Opvragen Heeft de verkoper geen COC/CVO bij de auto? Vaak staat de uitstoot ook op het buitenlandse kentekenbewijs en anders kan je het typegoedkeuringsdocument (tegen betaling) opvragen bij de importeur of de autofabrikant. Er zijn ook bedrijven die dit voor je kunnen verzorgen.

Lees meer >

Importauto op Nederlands kenteken zetten? Deze papieren heb je nodig

Een auto importeren is niet moeilijk als je de juiste stappen volgt. Een van de belangrijkste stappen gaat over de autopapieren. Alleen met de juiste documenten lukt het om een Nederlands kenteken voor jouw importauto aan te vragen. Welke papieren dat precies zijn, lees je hier. Een groot deel van het importproces van een auto draait om administratieve zaken. Van de BPM- aangifte tot het aanvragen van een Nederlands kenteken, zonder de juiste documenten kom je nergens. Autokopenduitsland.nl zet overzichtelijk op een rij waarop je moet letten als je een auto in Duitsland koopt. Het maakt daarbij niet uit waar je de auto koopt: bij een particulier, een handelaar of een merkdealer. Controleer altijd of alle vereiste autopapieren bij de auto aanwezig zijn. Zonder deze papieren kan het lastig zijn, of zelfs onmogelijk, om een auto op Nederlands kenteken te zetten. Voertuigpapieren Welke Duitse autopapieren heb je nodig voor een Nederlands kenteken? Dat hangt van het bouwjaar van de auto af. In Duitsland bestaan de voertuigdocumenten uit twee delen: de Fahrzeugschein en de Fahrzeugbrief. Andere namen voor deze documenten zijn de Zulassungsbescheinigung Teil 1 en de Zulassungsbescheinigung Teil 2. Bij een oudere auto volstaan deze documenten om een Nederlands kenteken aan te vragen. Koop je een een auto met een geldige Duitse APK? Dan is het handig om het Duitse APK-bewijs mee te nemen. Bij import in Nederland neemt de RDW dan de vervaldatum over van de Duitse APK. Heeft de auto geen geldige APK? CVO Importeer je een jonge auto? Kijk dan goed of het CVO bij de autopapieren zit. Het CVO (Certificaat van Overeenstemming) is een soort geboortebewijs van de auto. Hierop staan de technische gegevens, de officieel vastgestelde co 2 -uitstoot en de emissienorm. Dit is met name van belang voor de BPM-afdracht bij import. De Duitse benaming van dit document is de Übereinstimmungsbescheinigung. Koop je een jonge auto zonder CVO? Let dan extra goed op. Een nieuwe CVO aanvragen bij een auto-importeur of autofabrikant is meestal mogelijk, maar dit kan veel tijd en geld kosten. Als je de BPM-berekening op een verkeerde uitstoot baseert, kan dat je bovendien veel geld kosten omdat de BPM hoger uitvalt. Dubbelchecken Je bent in Duitsland en je staat naast jouw toekomstige auto. Alle kentekenpapieren zijn aanwezig, net als het keuringsbewijs en de CVO. Dat is een goed begin, maar je bent nog niet klaar. Controleer de kentekendocumenten grondig op echtheid en controleer of de autogegevens op de kentekenpapieren (chassisnummer, uitvoering, etc.) overeenkomen met de auto. Klopt alles? Dan kan je met een vertrouwd gevoel verder met de proefrit en de onderhandelingen. En dan weet je ook zeker dat je na thuiskomst een set mooie gele kentekenplaten op jouw aanwinst kunt schroeven.

Lees meer >

Zelf een auto importeren uit Duitsland: welke merken zijn het interessantst?

Duitsland is een echt autoland. Over het algemeen zijn auto’s in ons buurland goedkoper dan hier en luxer aangekleed. Op welke merken en modellen valt voor Nederlandse kopers het meeste voordeel te behalen? Autokopenduitsland.nl legt het uit. In Duitsland werden in 2019 meer dan 3,6 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Om dit in perspectief te plaatsen: in Nederland waren dat er in hetzelfde jaar minder dan 450.000. Wie dieper in de verkoopcijfers duikt, ontdekt dat Duitsers het liefst auto’s van eigen bodem kopen. De vijf best verkochte automerken waren Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford, BMW en Audi. De Volkswagen Groep (Audi, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen) was goed voor meer dan 36% van de Duitse nieuwe autoverkopen. Groter aanbod Wat betekenen deze cijfers voor de import van een Duitse occasion? In de eerste plaats dat er volop keuze is als je een auto zoekt van een van de grote merken. Autofabrikanten doen op hun Duitse thuismarkt extra hun best om zoveel mogelijk nieuwe auto’s te verkopen. Met actiemodellen en grote kortingen, ook voor eigen medewerkers, proberen ze hun marktaandeel te vergroten of op peil te houden. Van sommige auto’s ontstaat meer aanbod dan vraag. Daar kan je als Nederlandse kopers handig gebruik van maken. Om een voorbeeld te geven: zoek je op een website zoals Gaspedaal.nl naar een BMW 3 Serie vanaf bouwjaar 2014 dan heb je keuze uit ruim 2.000 auto’s. Vul je dezelfde zoekopdracht in bij Mobile.de dan kan je kiezen uit meer dan 12.000 auto’s. Hetzelfde geldt voor populaire auto’s zoals de Volkswagen Polo en Golf, de Ford Fiesta en Focus en de Opel Corsa en Astra. Sterkere motoren Op welk merk, model of uitvoering zit het grootste prijsvoordeel bij import? Dat is lastig te bepalen. Door de Nederlandse bpm-regels moet je vooraf goed rekenen om het voordeel op jouw importauto te bepalen. Als vuistregel geldt: hoe hoger de nieuwprijs van een auto in Nederland, hoe groter het voordeel als je een vergelijkbare auto importeert. Over het algemeen kan je stellen dat er in Duitsland aanzienlijk meer keuze is uit verschillende uitvoeringen, kleuren en motoren. Terwijl Nederlandse nieuwe autokopers het liefst auto’s met een zuinige spaarmotor kopen, kiezen Duitsers vaker voor een sterkere motor waarmee ze een beetje kunnen opschieten op de Autobahn. Zoek je een jonge occasion met een grote(re) motor, dan valt er over de grens veel meer te kiezen. Meer luxe Hetzelfde geldt voor speciale opties en extra’s. Door de hogere aanschafbelasting is de gemiddelde Nederlandse occasion net wat kaler uitgerust dan de gemiddelde Duitse occasion. Ben je op zoek naar een Volkswagen Polo met een panoramadak, leren bekleding en Discover Pro navigatie? Een Audi A4 met een S Line-pakket en Bang & Olufsen sound system? Of een BMW 5 Serie met een M-pakket en Individual-extra’s? De kans dat je in Duitsland slaagt is aanzienlijk groter dan hier. Ook als je voor een luxe limousine, een dikke suv of een snelle supersportauto winkelt, is de keuze groter dan in Nederland. Wat voor merk, model of uitvoering je ook zoekt, de kans dat je voor een scherpe prijs slaagt, is in Duitsland eigenlijk altijd groter dan hier.

Lees meer >

Importauto vervoeren: dit zijn de mogelijkheden

Zelf een importauto zoeken en kopen is eenvoudig als je de tips op Autokopenduitsland.nl goed leest. Nadat je de auto hebt betaald, sta je voor een nieuwe uitdaging: de auto meenemen naar Nederland. Jouw auto veilig en vertrouwd laten vervoeren door een professioneel transportbedrijf is goedkoper dan je denkt. Er zijn verschillende manieren om een importauto mee naar huis te nemen. Je kan een oprijwagen of auto-ambulance lenen of huren, of de auto zelf over de weg naar huis rijden met een speciaal Duits exportkenteken. In het laatste geval moet je vooraf een ontheffing aanvragen bij de Belastingdienst. Zonder deze ontheffing mag je als Nederlander niet in een auto met een buitenlands kenteken rijden. Een importauto zelf vervoeren is over het algemeen de voordeligste keuze. Er zitten ook risico’s aan. Het grootste risico is schade onderweg. De meeste verzekeringen bieden alleen WA-dekking. Schade aan jouw net gekochte importauto is dan niet gedekt. Koop je een oudere auto in de diepe binnenlanden van Duitsland dan is pech onderweg een ander risico dat je neemt. Gespecialiseerd autotransport Kies je liever voor gemak en extra zekerheid dan kan je beter een professionele transporteur inschakelen. Er zijn talloze Nederlandse, Duitse en Europese aanbieders die zijn gespecialiseerd in autotransport. Grote transporteurs rijden regelmatig vaste routes door Duitsland en kunnen jouw auto voordelig ophalen en in Nederland afleveren. Omdat grote transportbedrijven meerdere auto’s tegelijk vervoeren, zijn de kosten per auto gemiddeld lager. Wel kan het langer duren voordat jouw auto thuis voor de deur staat. Sneltransport Wil je het liefst zo snel mogelijk over jouw importauto beschikken? Dan kan je ook kiezen voor sneltransport. Vaak is het mogelijk om een auto binnen één, twee of drie dagen op te laten halen. Heb je een bijzondere, zeldzame of dure auto gekocht? Sommige transporteurs bieden vervoer aan in een gesloten aanhangwagen. Op die manier loop je de kleinste kans dat er onderweg iets met jouw nieuwe aanwinst gebeurt. Het voordeel van sneltransport is de korte levertijd. Meestal betaal je daar wel een hogere prijs voor. Tarieven De kosten van autotransport zijn afhankelijk van verschillende factoren. De meeste aanbieders rekenen een starttarief en een kilometertarief of alleen een kilometertarief. Er zijn ook aanbieders die vaste prijzen berekeken ongeacht de totale afstand. Dat laatste is vooral interessant als een auto in een verre uithoek van Duitsland staat. Voor welke vorm je ook kiest: vraag altijd offertes op bij verschillende transporteurs, vergelijk de voorwaarden en lees (online) beoordelingen van klanten. Check vooraf ook of jouw auto onderweg goed is verzekerd tegen eventuele schade. Zo weet je zeker dat je betaalt voor het gemak en de zekerheid die je zoekt.

Lees meer >

Kan je afdingen als je in Duitsland een auto koopt?

Duitse autobedrijven werken met vaste prijzen. Onderhandelen en afdingen heeft dus geen zin. Dat is ten minste het beeld dat bij veel Nederlandse autokopers leeft. In de praktijk zijn Duitse autoverkopers best bereid om wat aan de prijs te doen. Maar dan moet je het wel op de juiste manier aanpakken. Nederlanders zijn dol op korting. Korting vragen en onderhandelen over de prijs is een nationale sport. Zeker als het om grote aankopen zoals een auto gaat. In Duitsland gaat dat wat anders dan we hier gewend zijn. Als je de verkeerde onderhandelingsstrategie kiest, betaal je de volledige vraagprijs, of ga je zonder auto terug naar huis. Hoeveel geld of hoeveel procent korting je van een auto af kan praten, is vooraf niet te voorspellen. Het verschilt per auto, per autobedrijf, per regio en zelfs per stad. In economisch uitdagende tijden, met een lage koopbereidheid onder autokopers, kan je een scherpere prijs uitonderhandelen dan in een tijd waarin auto’s als warme broodjes over de toonbank gaan. Koop jij de auto niet voor de vraagprijs, dan doet een ander het wel. Is het stil in de showroom? Dan is de verkoper blij met iedere klant en kan je een betere deal sluiten. Lagere prijzen In Duitsland zijn de nieuwprijzen en occasionprijzen bijna altijd lager dan in Nederland. Koop je een Jahreswagen of een jonge gebruikte auto dan bespaar je gemakkelijk 20 tot 25 procent op de oorspronkelijke Duitse nieuwprijs. Net als in Nederland is de korting die je krijgt afhankelijk van verschillende factoren. Zoek je een populaire en courante auto? Dan gaat er over het algemeen minder van de prijs af. Doe vooraf dus grondig je huiswerk en vergelijk de verschillende vraagprijzen van de auto van jouw keuze. Is de vraagprijs hoog voor het bouwjaar, de kilometerstand en de uitvoering? Of is de vraagprijs al behoorlijk scherp? In het laatste geval is er meestal beperkte onderhandelingsruimte. Bij auto’s in het duurdere segment, of auto’s die al langere tijd te koop staan, is de kans op voordeel het grootst. Cultuurverschil Wil je een lagere prijs betalen, dan helpt het in Duitsland (maar eigenlijk overal) als je niet te snel op je doel af gaat. Laat de verkoper eerst de auto verkopen, wees beleefd en correct, en begin daarna pas over de prijs. Als de verkoper de auto graag wil verkopen, begint hij zelf over korting. Doe je zelf een tegenbod, houdt het dan netjes. Een belachelijk laag bedrag bieden beledigt de verkoper en komt de sfeer in het verkoopkantoor niet ten goede. De kans dat je zonder korting en zonder auto naar huis gaat, is groot. Met rationele argumenten bereik je het meest. Zeker als je kunt laten zien dat andere auto’s goedkoper zijn, of dat er gebreken zijn waardoor korting op zijn plaats is. Ben je tot over je oren verliefd op een auto? Bewaar je enthousiasme totdat het koopcontract is ondertekend. Anders is elke kans op korting bij voorbaat verkeken. Speel je het onderhandelingsspel slim, en houd je rekening met cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland, dan kan iedereen zijn of haar droomauto voor een aantrekkelijke prijs in Duitsland kopen. Korting op afstand Ben je een ervaren onderhandelaar en niet bang aangelegd? Met een gezonde portie lef kan het lukken om korting te krijgen voordat je de auto überhaupt zelf hebt gezien. Nadat je een paar keer met serieuze vragen heen en weer hebt gemaild of gebeld met het Duitse autobedrijf, en een band hebt opgebouwd met de verkoper, kan je thuis vanuit je luie stoel om korting vragen. Heb je de aankoopprijs per e-mail of door de telefoon uitonderhandeld voordat je de auto ophaalt? Of koop je de auto op afstand en ben je niet van plan om de auto zelf ‘live’ te bekijken? Laat in dat geval in het verkoopcontract vastleggen dat je de auto koopt onder voorbehoud van een aankoopkeuring (bijvoorbeeld door DEKRA) of onder voorbehoud van verzwegen gebreken. Mocht de auto in het echt grote mankementen vertonen, dan kan je het koopcontract ontbinden. Doorverkoop Tot slot een laatste advies. Het is goed om jezelf niet blind te staren op de korting die je bij aankoop krijgt. Koop je een auto met korting, maar met de verkeerde motor, de verkeerde kleur, de verkeerde uitvoering of de verkeerde opties, dan betaal je weliswaar minder geld, maar levert de auto in de toekomst bij doorverkoop aanzienlijk minder geld op.

Lees meer >

Hoe gaat het betalen van een in Duitsland gekochte auto?

Je hebt je huiswerk gedaan, uitgebreid contact gehad met de Duitse verkoper, je hebt een proefrit gemaakt en een aantrekkelijke deal gesloten. Het koopcontract is ondertekend en het is tijd om jouw auto te betalen. Hier lees je welke betalingsmogelijkheden er zijn en hoe je betaalfouten voorkomt. Voor de meeste mensen is een auto een van de duurste aankopen die ze in hun leven doen. Voordat je jouw zuurverdiende geld overdraagt aan een autobedrijf in Duitsland, wil je zeker weten dat je dat op een veilige manier doet. De gemakkelijkste en de meest riskante manier van betalen is met contant geld. Het betekent dat je met een grote som cash over straat moet – met alle risico’s die daar bij komen kijken. Risicovol Veiliger is het om het bedrag vooraf met internetbankieren over te maken. Ook dat is nooit helemaal risicoloos – een autobedrijf kan plotseling failliet gaan – maar het is aanzienlijk veiliger dan over straat gaan met duizenden euro’s aan papiergeld op zak. Het aankoopbedrag per pin betalen, zoals in Nederland mogelijk is, werkt in het buitenland meestal niet met een Nederlandse bankpas. Dat geldt ook voor geld overschrijven met internetbankieren terwijl je zelf in Duitsland zit. Vertraging Bij de meeste banken nemen internationale betalingen meer tijd in beslag dan nationale betalingen. Online betaaldiensten zoals PayPal zijn flexibeler en werken sneller, maar worden niet door alle autobedrijven geaccepteerd. Welke betaalmethode je ook kiest, informeer vooraf bij de bank hoe lang een overschrijving naar het buitenland onderweg is, of internationale spoedbetalingen mogelijk zijn, wat de bijkomende kosten zijn, en hoe je jouw nieuwe auto zo veilig mogelijk betaalt. Dan hoef je jezelf over het meest stressvolle deel van het aankooptraject geen zorgen meer te maken.

Lees meer >

Welke kosten komen bovenop de koopsom?

Welke kosten komen er bovenop de Duitse aanschafprijs van een auto? Als je een auto uit Duitsland haalt, is dat eigenlijk de eerste allereerste vraag die je jezelf moet stellen. Maak je een vergissing bij het uitrekenen van de bijkomende kosten, dan is elke kans op financieel voordeel vooraf al uitgesloten. Het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto’s is een van de belangrijkste redenen om over de grens te winkelen. Dat prijsverschil heeft een belangrijke oorzaak: de Nederlandse aankoopbelasting op nieuwe auto’s. Door de bpm zijn auto’s in ons land een stuk duurder dan in Duitsland. Zeker modellen met een hoge(re) co 2 -uitstoot. Als je een nieuwe of jonge gebruikte Duitse auto op Nederlands kenteken wilt zetten, moet je bpm betalen. BPM Hoeveel bpm je moet betalen voor een Duitse importauto kan je vooraf uitrekenen. Er zijn verschillende online rekentools waarmee je dat gratis of tegen betaling kan doen. De hoeveelheid bpm die je bij import moet betalen, hangt van een aantal zaken af. Bij jonge auto’s speelt de co 2 -uitstoot een grote rol. Hoe hoger de co 2 -emissies, hoe hoger het bpm-bedrag. Koop je een Duitse auto met een bovengemiddeld hoge kilometerstand, met schade of met bovengemiddeld veel gebruikssporen? Dan kan je gebruikmaken van de tegenbewijsregeling en hoef je minder bpm te betalen. Uitbesteden Naast alle kosten die met de bpm te maken hebben, moet je rekening houden met transportkosten vanuit Duitsland naar Nederland, de kosten van de Nederlandse kentekenkeuring (schouwing) bij de RDW en een set nieuwe Nederlandse kentekenplaten. Je kan er ook voor kiezen om het complete importproces uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Je betaalt dan wel een opslag voor de extra dienstverlening, maar het kan veel tijd en moeite besparen. Zelf doen Regel je het liever zelf? Dankzij internet kan je snel en gemakkelijk offertes van transportbedrijven vergelijken. Een auto-ambulance of oprijwagen huren en zelf heen en weer rijden kan natuurlijk ook. Haal je jouw auto zelf op? Houd dan rekening met het maximaal toegelaten gewicht van de oprijwagen of de auto met aanhanger, blijf binnen de grenzen van wat je met jouw rijbewijs mag vervoeren, en zorg voor een degelijke transportverzekering. Vergeet tot slot niet om van alle stappen van het importproces te genieten. Een auto importeren uit Duitsland is namelijk niet alleen voordelig en eenvoudig, het is ook gewoon leuk om te doen!

Lees meer >